Så kom motocrossen till

Början till motocross

Motorsporten har varit populär sedan bilar och andra fordon började tillverkas men särskilt på 50-talet spred de sig som en löpeld över Europa och USA. Till Europa kom motocrossen att uppmärksammas 1952 efter att det första europeiska mästerskapet kördes. Fem år senare kom VM i motocross. Motorcyklarna var 500 cc med fyrtaktsmotor. Senare introducerades tvåtaktsmotorn. Då utökades även klasserna.

Dessförinnan hade man anordnat mindre tävlingar i England sedan början av 1900-talet. Då hette det Scramble istället för motocross. Under senare delen av 20-talet började man skapa team med ett antal förare i varje och på det sättet, kom sporten att utvecklas mer och mer.

Motorcyklarna som användes var till en början ganska enkla fordon som senare blev mer bastanta och stadigare. Den första tidens hojar var landsvägsfordon som man mekade med på fritiden.

Snart började dock japanska, tjeckiska och svenska märken tillverka cyklar.

Betydelsefulla märken

En av tillverkarna på 60-talet var svenska Husqvarna som just lanserat två motorcyklar för gamla minnens skull. Husqvarna följde med ända in på 90-talet med cykeltillverkning och medförde att fordonen blev betydligt mer anpassade till sporten. Husaberg är ett annat svenskt märke som nu har köpts upp av österrikiska KTM, precis som Husqvarnas motorcykeldivision. Nuförtiden är det överlag de japanska märkena som dominerar marknaden. Suzuki och Honda är de mest kända.

Nya grenar

I och med att motorcyklarna blev mer avancerade, kom också nyare grenar till. Freestyle och supermoto är två exempel som numera klassas som egna sporter. Freestyle är rena akrobatiken med hopp, snurrar och stunts. Supermoto har fordon med däck som normalt körs på asfalt, vilket gör att banorna är en blandning av grus och asfalt. Disciplinen föddes i USA. Dessutom finns det speedway, enduro och flat track som alla härstammar från motocrossen.